A webáruház optimális kialakítása és folyamatos javítása érdekében a    cookie-kat használ.

A weboldal további használatával hozzájárulsz a cookie-k használatához a cookie-kal kapcsolatos irányelvek értelmében.

Menü

Autójavítási és karbantartási tippek, amiket otthon is megcsinálhatsz (2. rész)

Az előző cikkünkben már részletesen bemutattuk, hogyan tudod kicserélni otthon az autó akkumulátorát, miképp cserélhetsz olajat, illetve fékbetéteket. Jó szokásunkat folytatva, a mostani cikkünkben is olyan témákat járunk körül, amiket otthon, a garázsban is el tudsz végezni. 

Megmutatjuk tehát, hogyan tudod kicserélni a gyertyákat, az ablaktörlőket, illetve az izzókat. 

Csapjunk is a közepébe!

Autójavítási tippek

Gyújtógyertya cseréje házilag

#1 Gyújtógyertya cseréje

Gyakori kérdés, hogy hány kilométerenként kell cserélni a gyertyát az autóban. Erre azonban nehéz egzakt választ adni, ugyanis nincs igazán kilométerhez kötve. A nagykönyv szerint 2 szervizperiódus (30 ezer kilométer) után érdemes ellenőrizni. 

Ökölszabályként azonban elmondhatjuk, hogy ha érzed, hogy ugrál a kocsi, akkor érett meg igazán az idő a gyertya cserére.

Ahhoz, hogy gyertyát tudj cserélni, bizonyos - főleg régebbi évjáratú autóknál - először is le kell bontani az autó motorjának borítását. Ezután ahhoz, hogy hozzáférj a gyertyához, az útban lévő csatlakozókat el kell távolítani (magyarul ki kell húzni őket a helyükről).

Itt érdemes előkapni a telefonodat és lőni egy képet arról, hogy a csatlakozók hogyan voltak, ugyanis pontosan ugyanúgy kell őket visszahelyezni.

Ezután jöhet a gyertyapipa eltávolítása.

Aranyszabály, hogy ne a vezetéknél fogva húzd meg, illetve érdemes egyenként lehúzni a gyertyapipákat és úgy megtisztítani a gyertyákat - így biztosan nem kevered össze a pipákat. 

Miután a pipát eltávolítottad, egy speciális célszerszámra, úgynevezett csőkulcsra vagy másnéven gyertyakulcsra lesz szükséged. 

Miután egy könnyed mozdulattal kikaptad a gyújtógyertyát, érdemes megnézni a végét. Ha kormos, fekete, akkor valami bibi van a motorral. Azonban, ha szép barna, akkor minden rendben. (Az új gyertya kiválasztásához pedig érdemes szakember segítségét kérni.)

Mielőtt betennéd az új gyertyát, érdemes megtisztítani a gyertyafészket. Miután ez megtörtént, be lehet tenni az új gyertyát. Arra érdemes figyelni, hogy általában a jármű , vagy a gyertya gyártója előír valamilyen meghúzási metódust. Ez lehet nyomaték, vagy ütközés utáni elforgatási fok - erre mindenképp érdemes odafigyelni. Ha pedig a gyártó külön nem írja elő a kenést, akkor nem szabad kenni, mivel ez befolyással lehet a forgatási nyomatékra.

Miután megtörtént a gyertyacsere, tedd vissza a gyertyapipát, és jöhet a következő gyertyacsere (és így tovább). Miután mindegyikkel végeztél, dugd vissza a kábeleket a helyükre (ugye csináltál róluk képet?), és tedd vissza a motorborítást. 

Voilá!

 Ablaktörlő lapát cseréje

#2 Ablaktörlő lapát cseréje

Ha az ablaktörlő lapátod már csíkosan töröl, vagy pattog a szélvédőn, akkor megérett az idő a cserére. Lássuk, hogyan lehet megküzdeni ezzel!

Mielőtt új lapátot vásárolnál, érdemes képbe kerülni, hogy milyen ablaktörlőre van szükséged. 

Első körben egy mérőszalaggal mérd le a lapát hosszát, a jobb és a baloldalit egyaránt. 

Azt is figyeld meg, hogy milyen csatlakozása van az ablaktörlő lapátnak. 

A régebbi típusoknál az úgynevezett U-alakú kapoccsal csatlakozik a lapát, viszont az új típusoknál ez eltérő lehet. Ráadásul újabb típusú autók esetén előfordulhat, hogy szervizállásba kell tenni a lapátokat, mert egyébként nem férsz hozzájuk a motorháztetőtől. 

Ha a lapát picit szorul, miközben kinyitod, érdemes megkenni a csapokat, mert előfordulhat, hogy beragad. Miután sikerült felnyitni a lapátokat, a rögzítési pontot fogd meg, majd határozott mozdulattal húzd le, majd miután kibújt, már könnyen le tudod húzni. 

Az újabb típusú lapátok esetén elég lehet, ha csak egy gombot vagy pöcköt megnyomsz, és közben húzd a lapátot - egy könnyed mozdulattal lejön. 

Miután megvan az új lapát, a metodika ugyanaz, csak fordítva: először is hajtsd ki a bujtató részét, majd bujtasd rá a karra, és húzd fel - ezt követően automatikusan bekattan. 

Ellenőrizd, hogy biztosan jól rápattant-e, illetve azt is, hogy az élszalag megfelelően illeszkedik-e a szélvédőre. 

Végezetül pedig: ne felejtsd el azt sem lecsekkolni, hogy van-e elegendő szélvédőmosó folyadék a tartályban, illetve hogy téli- avagy nyári folyadék van-e benne.

Izzócsere házilag

#3 Izzócsere

A régebbi járműveknél nem túlságosan nehéz egy izzócsere, azonban az új autók esetében már sajnos annyira burkolt a motortér, hogy az esetek döntő többségében szervizbe kell őket vinni. 

Ezeknél, az egyébként jellemzően 2010 előtti modelleknél, a legjellemzőbb típusok a H1-es, a H3-as, H4-es illetve H7-es izzók. A duplaszálas, H4-es izzók igazi 2in1-ok, hiszen a segítségükkel távolsági és tompított fényerőt is képes kibocsátani a fényszórónk, egyetlen izzó segítségével. 

Elsőként tehát azt kell megtudnod, hogy neked melyik, fentebb felsorolt típusú izzóra van szükséged, és ezt kell megvásárolnod. 

A legtöbb esetben ahhoz, hogy izzót tudjunk cserélni, valamit ki kell kapni a motortérből: némely esetben az akkumulátor kell kivenni, más esetben valamilyen tartályt (például szervokormány tartályát), valamikor pedig egyszerűen a lámpát kell levenni. 

Ez utóbbi esetben, ha kivetted a lámpát a helyéről, pattintsd le a porvédő fedél rugóját, majd a fedelet is, ezután pattintsd le a rugót, ami az izzót tartja - és könnyedén ki tudod venni az izzót. 

Ha beteszed az új izzót, arra nagyon figyelj oda, hogy az üvegét semmilyen esetben se fogd meg, hiszen zsíros, ujjlenyomatos lesz, ami nagyban rontja a látási viszonyokat. Ezután pedig minden mehet vissza a helyére. 

A fent is említett H4-es izzóknál egyébként van egy jó kis trükk: érdemes figyelni arra, hogyan álltak a lábak, mielőtt kiszeded a helyéről az izzót, és igyekezz ugyanúgy visszatenni. Ellenkező esetben a fény mindenhová vetül majd, csak az útra nem. 

A hátsó lámpák általában a csomagtartóból könnyen hozzáférhetőek; az oldalsó elemet, vagy kárpitot kell leemelni/lehúzni, és onnét már könnyen elérhető a hátsó lámpa. Itt egyszerűen ki kell csak csavarni a kiégett izzót, és kicserélni.