Autójavítási és karbantartási tippek, amiket otthon is megcsinálhatsz (1. rész)
Autó tulajdonosként előfordulhat, hogy a karbantartást egy felesleges plusz költségnek tekinted, így szkippeled a kötelező szervizeket...
Autó tulajdonosként előfordulhat, hogy a karbantartást egy felesleges plusz költségnek tekinted, így szkippeled a kötelező szervizeket. Pedig ez valójában inkább egy befektetés, hiszen a jövőbeni, valószínűleg drágább javításoktól kímélheted meg magad.
A cikkben most olyan DIY autójavításokat mutatunk, amit te is könnyedén elvégezhetsz otthon, a garázsban.
Autó tulajdonosként előfordulhat, hogy a karbantartást egy felesleges plusz költségnek tekinted, így szkippeled a kötelező szervizeket. Pedig ez valójában inkább egy befektetés, hiszen a jövőbeni, valószínűleg drágább javításoktól kímélheted meg magad.
A cikkben most olyan DIY autójavításokat mutatunk, amit Te is könnyedén elvégezhetsz otthon, a garázsban.
#1 Féktárcsák és fékbetétek cseréje
A fékbetétek, féktárcsák cseréjét nem szabad félvállról venni, hiszen egy jól fogó féken az életed is múlhat.
Gyakori kérdés, hogy mikor kell a féktárcsákat cserélni, erre azonban nem lehet egzakt választ adni, hiszen nagyban függ:
- a vezetési stílustól,
- az autó használati gyakoriságától - ilyen körülmények között (városban vagy autópályán),
- illetve az útminőségtől is (ezek ugye nem a legjobbak az országban).
Alapvetően minden gyártó megadja a kopási vastagság minimumát a kézikönyvben. Ha a kopás mértéke eléri ezt az értéket, akkor mindenképp cserélni kell. Sajnos ehhez viszont szervizbe kell vinni, mert a a féktárcsa cseréje egy picit bonyolultabb művelet. Ellentétben a fékbetéttel, amit akár otthon is elvégezhetsz!
És mikor kell fékbetétet cserélni?
Az újabb autók esetében a műszerfalon látni fogod, hogy a kopásjelző jelez, így ez egyértelmű.
A régebbi autók esetében pedig súrlódó hang hallatszik fékezés közben.
Ha ilyet hallasz, akkor mielőbb érdemes cserélni, hiszen ezek a betétek károsíthatják a forgórudakat, aminek cseréje már egy jóval drágább mulatság lehet.
A fékbetétek cseréje
Mivel a kerekeket le kell szerelni, szükség van egy kerékkulcsra és egy emelőre. Ezenkívül szükséged lesz egy villáskulcs készletre is.
A fékbetét cseréje szinte teljesen egyértelmű. Miután a csavarokat lecsavartad, egész egyszerűen csak pattintsd le a régit. Amire azonban oda kell figyelni, hogy a fékbetét tartót és a féktárcsát féktisztító spray-vel alaposan le kell tisztítani, valamint az új fékbetétet a féktárcsa kopásának megfelelően az ívek mentén, reszelővel 45 fokban le kell törni.
Mielőtt útnak indulnál, azért ne felejts el tartani egy fékpróbát is az utcában, biztonságos körülmények között.
#2 Az autó akkumulátor cseréje házilag
Az akkumulátor cseréje szintén nem túl bonyolult folyamat. Természetesen állítsd el a motort, és vedd ki a slusszkulcsot - járó motornál soha ne cserélj akksit.
Ahhoz, hogy megtudd, cserélni kell-e az akkumulátort, rakd rá az akkutesztert a sarukra és mérd meg mekkora az indítóáram mértéke. Általánosságban elmondható, hogy ha a műszaki leírásban szereplő indítóáram 70%-ánál kevesebb, akkor az akkumulátor cserére szorul.
Ezután mérőszalaggal mérd meg, mekkora akksira van szükséged, gondosan mérd le a magasságot, a hosszúságot és a mélységet - vagy vedd alapul a régi akkumulátor méreteit.
Ezután kösd le az autó negatív, majd a pozitív saruját, és szereld le a rögzítőkonzolt. Miután kivetted az akkumulátort, helyezd be az újat. Tedd vissza a rögzítőkonzolt is, majd csavard vissza a helyére.
Mielőtt a sarukat visszahelyeznéd, tisztítsd meg az új akksi saruit egy drótkefével. Ezután tedd vissza a sarukat a következő sorrendben: pozitív majd negatív.
#3 Az autó olajcseréje házilag
A legcélszerűbb 10-15 ezer km-enként olajat cserélni az autónkban. Mielőtt azonban rohannál az első benzinkútra megvásárolni az olajat, mindenképp tájékozódj, hogy az autód típusához milyen viszkozitású olajat kell használni.
Igyekezz ne a legolcsóbb olajat megvásárolni, ugyanis a jó minőségű olaj az egyik kulcsa annak, hogy a motor hosszú élettartamú legyen. És természetesen beszerzésnek sem a legjobb megoldás a benzinkút, érdemes felkeresni valamelyik autóalkatrészt árusító szaküzletet.
Első lépésként csavard le az olajbeöntő sapkát, majd emeld fel az autót. Érdemes a kezed ügyébe készíteni egy olajgyűjtő tartályt is, ami majd felfogja a kicsorgó olajat.
Vedd le az autó alján található, régi olajszűrőt. Ha kifolyt az összes olaj, nyugodtan tisztítsd meg az alvázat, hogy ne ragadjon oda.
Ezután fogd az új olajszűrőt és a tömítőgyűrűre kenj némi olajat, majd csavard be a helyére. Ezt követően csavarkulccsal csavard ki az olajkieresztőt. Arra azért vigyázz, nehogy arcon találjon a hirtelen kiömlő olaj-cunami.
Miután az olaj kifolyt, tedd vissza az olajleeresztő csavart, viszont érdemes a csavarhoz egy új tömítést használni.
Ezután töltsd fel az tartályt friss olajjal - de közben folyamatosan csekkold az olajszintet a nívópálcával. Ha tele van, tekerd vissza a sapkát és indítsd be a motort. Várj addig, amíg az olajnyomás-jelző lámpa elalszik.
Ezt követően ismét érdemes ellenőrizni az olajszintet, mert az új szűrő jelentős mennyiségű olajat is képes felszívni. Ha szükséges, akkor ismét töltsd maximumra.
Ha kíváncsi vagy az autószerelő szerszámainkra, nézd meg a webshopunkat, ahol rengeteg szuper készletet találsz!