Autójavítási és karbantartási tippek, amiket otthon is megcsinálhatsz (3. rész)
Szervóolaj, levegő- és pollenszűrő csere. Ezek sem maradhatnak el a rendszeres autókarbantartás során, mert hosszú távon...
Sorozatunkban olyan autószerelési és karbantartási tippeket adunk kezdők részére, amit ők is megcsinálhatnak otthon a garázsban.
A javítási, karbantartási sorozat első részében bemutattuk, hogyan cserélheted ki az akkumulátort, miképp végezheted el otthon az olajcserét, illetve hogyan kell lecserélni a fékbetéteket.
A második részben górcső alá vettük, hogy tudod cserélni az ablaktörlő lapátokat, az izzókat és a gyújtógyertyákat is.
#1 Levegőszűrő cseréje
A legtöbb autó esetében általánosan elmondható, hogy a légszűrőt 15-20 ezer kilométerenként vagy évente cserélni kell. Ha kifejezetten sokat jársz terepen, akkor persze ennél gyakrabban is szükség lehet a levegőszűrő cseréjére.
Az eltömődött, piszkos szűrő miatt ugyanis az égés nem lesz megfelelő, így korom képződik, ami kis híján mindenhová lerakódik: a gyertyákra, a szelepekre satöbbi.
A légszűrő cseréjéhez nyisd fel a motorteret és távolítsd el az összes műanyag borítást, és vezetéket ami fedi az úgynevezett légszűrő házat. (Ehhez szükséged lesz egy csavarhúzó készletre is.) Előfordulhat, hogy a házat nem csavarok, hanem patentok tartják, ilyenkor egyszerűen csak pattintsd fel ezeket.
Ha mindent kiszedtél a légszűrőházból, érdemes egy alapos takarítást végezni, hiszen lehet benne por, kavics, illetve rovarok is.
Ezeket célszerű egy nagy teljesítményű porszívóval eltávolítani. Lehet persze próbálkozni kompresszorral is, de akkor a por és a rovar tetemek a motor egyéb pontján kötnek ki. Szóval a tisztaság megőrzése érdekében legyen inkább egy porszívó.
Az új légszűrőre érdemes egy kicsit többet áldozni, hiszen a jobb gyártású darabok már 3-10 mikron között is képesek megszűrni a levegőt, sőt bizonyos darabok akár 1-3 mikron között is.
Miután megvan tehát az új szűrő, a terméket egyetlen, könnyed mozdulattal pattintsd be a helyére. Ezután helyezd vissza a műanyag borításokat is.
#2 Pollenszűrő cseréje
Tavasszal, még a nyári szezon kezdete előtt, illetve ősszel érdemes a pollenszűrőt is cserélni a kocsiban. Nyáron ugyanis valósággal bedurran a természet: nyárfaszöszök, nyírfapollenek és virágpollenek szállnak keresztbe-kasul a levegőben.
Ha pedig ezek lerakódnak az autó szűrőjére, az több szempontból is problémás lehet. Egyrészt csökken maga a klíma teljesítménye, másrészt pedig sokkal könnyebben elszaporodnak a gombák és egyéb kórokozók is, hiszen ideális a környezet számukra. Ez pedig számtalan egészségügyi problémához vezethet.
Létezik többféle változat is, hagyományos, antiallergén illetve aktívszenes típus is. Allergiásként érdemes az antiallergént választani, de egyébként is megéri egy aktívszenes szűrőre beruházni, hiszen sokkal jobban megszűri a polleneket, mint a sima változata.
A szűrő cseréjéhez pattintsd fel a motorháztetőt, majd szereld le a pollenszűrőt takaró műanyag burkolatot.
Ezután vedd ki a szűrőt, majd indítsd be a motort, kapcsold be a klímát, állítsd belső keringetésre, és tekerd fel a legnagyobb fokozatra, hogy fertőtleníteni tudd az utasteret. Ezután a klímatisztító sprayt ki kell fújatni az utastérben, mintegy negyed órán keresztül, hogy megtisztítsa azt. Ezután szellőztesd ki jól az autót.
Amikor behelyezed az új pollenszűrőt, figyelj arra, hogy milyen irányba teszed ezt, ugyanis a légáramlás szempontjából fontos, hogy a levegő jó pozícióban keringjen. Ezt általában egy nyíl jelzi, de ha nem vagy benne biztos, érdemes megnézni a használati utasítást is.
Miután behelyezted, szereld vissza a burkolatokat, és már készen is vagy.
#3 Szervóolaj cseréje
Nincs minden autónak szüksége szervóolajra, de amelyiknek igen, azt bizony érdemes évente, de maximum kétévente vagy 100 ezer kilométerenként cserélni. Ha ugyanis a szervo nehezen mozdul, furcsa hangokat ad ki, akkor nagy valószínűség szerint az olaj lesz a ludas, és érdemes egy pillantást vetni rá.
Maga az olaj cseréje egyébként nem nehéz, te is maximum fél óra alatt elvégezheted. Először is érdemes egy nagyobb vödröt magad mellé venni, amibe fecskendezet majd a régi olajat. (Apropó, kell egy fecskendő is, amivel le tudod szívni.) Ezután már csak egy kesztyűre és egy autóemelőre lesz szükséged.
Emeld fel a kocsi elejét, pattintsd fel a motorháztetőt majd távolítsd el a szervóolaj tartályának kupakját. Ezután egy fecskendővel pumpáld ki belőle a régi olajat. Ezt követően egy fogóval távolítsd el a szivattyú tömőket és engedd le a régi olajat egy vödörbe vagy egy leeresztő edénybe.
Ezután állítsd az indítókulcsot ACC helyzetbe, a kormányt pedig forgasd ütközésig jobbra és balra is, többször egymás után. Ezzel ki tudod szivattyúzni a maradék olajat. Majd önts egy kis mennyiséget az új olajból, ha pedig kifolyik az összekötőcsőből, akkor a rendszer megtisztul a régi olajtól.
Ezután tedd vissza és rögzítsd a bekötőcsövet majd öntsd bele az új olajat. Kapcsold be a gyújtást és ismét forgasd el a kormányt többször balra, majd jobbra, egészen ütközésig.
Végül ellenőrizd a megfelelő olajszintet.
Utolsó lépésként indítsd el a motort, és forgasd el a kereket jobbra majd balra, hogy mindenhol jól megkenje a szervót az új olaj.