
Indítókábelek, akkutöltők
Akinek van autója, az előbb-utóbb szembesül azzal, hogy bizony néha sztrájkol a négykerekű. Rengeteg oka lehet ennek, de a teljes némaság...
Akinek van autója, az előbb-utóbb szembesül azzal, hogy bizony néha sztrájkol a négykerekű. Rengeteg oka lehet ennek természetesen, de a teljes némaság-hangtalanság legtöbbször az akkumulátor számlájára írandó.
Kezdetnek ott van a tény, hogy egy akkumulátor élettartama 4-5 év általában: nem könnyű fejben tartani mikor vettük, cseréltük, aztán ott állunk egy makacsul hallgató kocsival. Vagy rajta marad a világítás ugye, esetleg a riasztó is képes - főleg télen - egy hosszabb állás alatt teljesen csontra szívni.
Ilyenkor ha otthon vagyunk és ráérünk, mehet rá a töltő, de ha az utcán vagy indulásra érett helyzetben vagyunk, akkor elő kell vegyük az SOS megoldást.
Indítókábel
Az indítókábel, közismert nevén a bikakábel úgy működik, hogy egy másik autóval adunk indítási segítséget a lemerült akkumulátoros autónak.
Elméletben ez tök egyszerű, de vannak dolgok, amiket érdemes ellenőrizni, nehogy több kárt csináljunk mint hasznot:
- csak szabványos kábelt használjunk
- a két autó névfeszültsége legyen azonos
- azért olvassuk el a kezelési könyvet, nem-e okozhatunk kárt az elektromos rendszerben
- legyen a két akkumulátor megközelítőleg azonos teljesítményű
- mindkét autóról vegyük le a gyújtást
- a piros csipesz megy a lemerült akksi pozitív pólusára, aztána segítőre
- a segítő negatív pólusára megy a fekete csipesz, de az indítandó autónál inkább a biztos testelésre törekedjünk, ne a negatívra tegyük hanem a motorblokkra. Bár egyes kábelek használati utasításban másképp rendelkeznek, ez esetben járjunk el úgy
- indítsuk a segítő autót és közepes fordulaton járassuk
- indítsuk a lemerült autót, maximum 15 másodpercig próbálgassuk, és ha nem megy, hagyjuk hűlni a kábelt a következő próba előtt
- ha indul, kicsit hadd járjon, és addig a kábelek is maradhatnak
- a kábeleket fordított sorrendbe szedjük le.
Akkutöltő
A lemerült akkumulátor otthon is feltölthető, de azért gondolkozzunk, miért merült le. Ha nincs rá különösebb oka, akkor azért csak irány a szerviz. Persze ha rajta maradt a világítás, gyújtás egész éjszaka, akkor egyértelmű a helyzet, mehet a töltőre.
Eltérnek a vélemények, hogy tölthető-e az akkumulátor az autóban is vagy szereljük ki; az új típusoknál már nagyon hajlanak arra a szakik, hogy ne szeressék a kocsiban a töltést.
Érdemes megkérdezni a szervizt, amikor arra járunk.
Szükséges ellenőrizni az akkumulátor nyugalmi feszültségét, mielőtt tölteni kezdjük. Ez általában 13-14V, ez az optimális érték, de ha döglött vagy félhalott az akkumulátorunk, ez nyilván nem igy lesz.
A kábeleket ugyanúgy kell felrakni, mint a bika kábel esetén: piros a pozitívra, fekete utasítás szerint testre vagy negatívra. A legtöbb töltőn piros led jelzi a töltést, és zöldre vált, ha feltöltött az akkumulátor.
A feszültségmérő
Az akkumulátor töltöttségének mérésére való műszer, de létezik multiméter kivitelben is. Ugyanazon az elven működik, mint a töltő: pirosat a pirosra, feketét a feketére és megtekinthetjük az értéket.
Természetesen álló autón mérjük, és itt is - mint mindenhol -, érdemes a mérőeszköz használati utasítását is megnézni.
Az optimális nyugalmi feszültség érték akkor jó, ha 13-14V között van. Ha 12 vagy az alatti értéket mérünk, akkor érdemes elgondolkodni a cserén, vagy ha nem régi az akkumulátor, akkor utána nézni, vajon miért merül ilyen gyorsan.
Léteznek szivargyújtóba dugható praktikus kis digitális mérőműszerek, csak benyomjuk, és kiírja az akkumulátor töltöttségét, és akkor még a motortérben sem kell babrálni. Ízlés kérdése, hogy melyik típusú mérőt kedveljük, de mindenképp érdemes egyet beszerezni és időről-időre ránézni az akksira.