Kompresszorok
A kompresszorok gyakorlatilag a beszívott levegőt sűrítik össze nagyobb nyomásra, és ezt használják fel a hozzájuk csatlakoztatott szerszámok...
A kompresszorok gyakorlatilag a beszívott levegőt sűrítik össze nagyobb nyomásra, és ezt használják fel a hozzájuk csatlakoztatott szerszámok működtetésére. Ezekkel találkozhatunk az autószerelő műhelyekben: a pneumatikus szerszámok működtetéséhez kellenek. Rengeteg műhely használ sűrített levegős szerszámokat, szögbelövőket, csavarbehajtókat. De ugyanígy egy - bár sokkal csendesebb - kompresszor dolgozik a fogászatokban is. Ezek mind-mind más funkciót látnak el, de az alapelv ugyanaz: a levegőt sűrítve dolgoznak.
Teljesítményük nagyon változatos skálán mozog az 1-3 lóerős változattól a hatalmas robbanómotoros ipari darabokig. Ahogy a teljesítmény, úgy a megjelenés is sokféle, kicsit érdemes körbejárni a lehetőségeket.
Az olajkenéses és a száraz kompresszor
A megnevezés a dugattyús kompresszorok kialakítására vonatkozik, de az általuk produkált levegőminőség is különböző. Az olajkenéses kompresszor ugyanazon az elven működik, mint az autókban lévő négyütemű motor. A levegő sűrítését dugattyúk végzik, melyek kenéséről olaj gondoskodik. A szárazon futó kivitel esetén a dugattyú gyűrű anyaga teflon, amit nem kell olajozni.
Ez okozza, hogy a száraz kompresszor által előállított sűrített levegő tisztább, bár mindkét típusnál lehet a levegő minőségét utólag javítani a tartály után bekötött olaj- és pára lecsapókkal.
A száraz kompresszorok ott jutnak jelentős szerephez, ahol a levegő minősége nagyon fontos, gondoljunk csak a fogászatra, kozmetikára, vagy bármilyen olyan helyzetre, ahol a levegő közvetlenül érintkezik a termékkel, kezelt felülettel. Ilyen az élelmiszeripar, vegyipar vagy az elektronika is.
Egy érdekes adalék ezekhez a gépekhez, hogy működtetésükhöz nem kell, hogy vízszintes talajon álljanak. A házi darabok is legtöbbször ilyenek, kevesebb karbantartást igényelnek, általában olcsóbbak és csendesebbek is, mint az olajkenéses változatok.
Helyhez kötött vagy mobil
Léteznek olyan levegősűrítő berendezések, amik nagyok. Robosztusak, nem kell - és elég körülményes is - őket szállítani, műhelyben körbe vonszolni. Ezek általában ipari, nagy levegő tartállyal rendelkező gépek, jellemzően függőleges kialakítással.
A hordozható változatok kerekekkel, fogantyúval vannak felszerelve, kompakt méretűek. Emiatt a levegő tartály is jóval kisebb, cserébe egy építkezésen könnyű egyik helyről a másikra átvinni. A tartályok alapján lehetnek
- kerek, lapos, palacsinta alakú tartállyal ellátottak
- “hot-dog” kivitel, ami egy henger alakú, fekvő tartályos kompresszort takar
- lehetnek dupla tartályosak, két vízszintes tartállyal
Álló vagy fekvő?
A kérdés a légtartályra vonatkozik, ami a sűrített levegőt tárolja. Lehet álló vagy fekvő de alapvetően ez a működését nem befolyásolja. Az egyetlen ok, amiért mindkét verzió létezik, hogy mindenkinek más adottságokkal kell dolgozni, máshova kell beszuszakolni a gépet. Választhatunk ugyanabból a gépből, ugyanabból a teljesítményből álló vagy fekvő kivitelt is, a kérdés az, melyiket tudjuk jobban, praktikusabban elhelyezni.
Tervezzünk!
A kompresszorok jellemző mérőszáma az üzemi nyomás. A legáltalánosabb a 8 bar, ami a legtöbb szerszámnak tökéletesen megfelel, a zöm 3-6 barral működik.
Fontos tulajdonság a levegő szállítás: Azt jelenti hány liter levegőt képes percenként előállítani a kompresszor. Persze ez egy átlagos adat, hisz nem mindegy, milyen nyomáson üzemel a berendezés. Ez azért lényeges, mert ha kevés a levegő, akkor állandóan állhatunk le a munkával, meg kell várni, míg elég levegő lesz a tartályban.
A tartály kapacitás is nagyon lényeges szempont, melyet literben (l) adnak meg a gyártók: Persze minél nagyobb, annál jobb, régi igazság, de kérdés, elegendő-e az áramellátás, a hely? Kell-e hurcolnunk vagy elálldogál a sarokban?
Akár a meglévő szerszámokhoz választunk kompresszort, akár az lesz az első eleme a rendszernek, amit beszerzünk, nagyon fontos, hogy mérlegeljünk. Az ár lényeges szempont, de amennyire lehet, próbáljuk végig gondolni, mire szeretnénk használni a jövőben? A kerékpár és az autó kerekének felfújásához, esetleg portalanításra a kisebb tartályúak is elegendők lehetnek, de egy légkulcshoz kerékszerelésnél már a nagyobb kapacitásút érdemes választani, ami elegendő mennyiségű levegőt képes tárolni a megfelelő teljesítményleadáshoz (ha folyamatosan kevés a levegő, és dolgozik a kompresszor, a megfelelő nyomás sem tud kialakulni a tartályban). Nehéz persze 5-10 évre tervezni, de egy olyan berendezésről van szó, ami hosszú évekig tesz jó szolgálatot, ha megfelelően választjuk ki.