
Krokodil- és olajemelő, tartóbak
A hidraulikus emelők alapvető célja, hogy megsokszorozzák a kézi erőt. Ehhez folyadékot használnak: vizet, olajat vagy speciális hidraulika...
A hidraulikus emelők alapvető célja, hogy megsokszorozzák a kézi erőt. Ehhez folyadékot használnak: vizet, olajat vagy speciális hidraulika folyadékot. A működéshez két henger kell, egy kisebb, vékonyabb, amiben a folyadékot képesek vagyunk kézi erővel átnyomni a nagyobb hengerbe. Ez a folyadék már képes a nagyobbik henger dugattyúját sokkal nagyobb teher vagy nyomás ellenében is elmozdítani.
Krokodil emelők
Ezen a néven ismeri a legtöbb szaki az autószerelő műhelyek, gumisok jolly-jokerét. Persze hívhatnánk, ha nagyon hivatalosak akarnánk lenni hidraulikus egykarú ollóemelőként is, de valószínű, hogy értetlen tekinteteket kapnánk válaszul.
A krokodil emelő elnevezés valószínűleg a fekvő formának, de méginkább az emelő állásban nyitott szájú krokodilra emlékeztető alaknak köszönhető.
A használata során a kis dugattyút szivattyúként tudjuk működtetni, ami egy olajtartályból szívja ki a folyadékot. Ezt benyomja a munkahengerbe és szépen fokozatosan felemeli a gépkocsit. A szívócsőben egy szelep akadályozza meg az olaj visszaáramlását, de lehetővé teszi a szívását. A nyomócsőben szintén van egy szelep, ami arra hivatott, hogy megakadályozza a a munkahenger dugattyújának süllyedését a szívóütem alatt, azonban a nyomóütem során engedi a folyadékot szabadon áramolni.
Ha le akarjuk ereszteni az emelőt, egyszerűen a megkerülő vezeték kinyitásával engedjük, hogy az emelőre nehezedő súly visszanyomja a folyadékot a munkahengerből a tartályba.
A krokodil emelő teherbírása 1,5 tonnánál kezdődik, és 25-30 cm-es emelési magasságot tudnak.
A következő fokozat a 3 tonnás emelő, ami már 45-55 cm-es magasságig emel.
Ennél nagyobb teherbírású már nem készül, a 3 tonna feletti terheket nem krokodil emelővel emelgetjük, hanem pl. hengeres hidraulikus emelővel.
Általában masszív, nehéz szerszám, de mivel kis kerekeken gurul, könnyen beigazítható a működés helyére. Gyorsan emel, gyorsan is ereszt.
A krokodil emelő általában stramm szerkezet, ha meghibásodik, akkor jellemzően a a hidraulika rendszer folyása, visszaengedése okozza a hibát.
Használata során a gépkocsi gyári emelési pontjai alá kell helyezni, egy vagy maximum két kerék emelhető vele. Vagyis az autó eleje vagy hátulja, esetleg az egyik oldala. Érdemes odafigyelni, hogy masszív legyen ez a pont, öreg karosszériáknál okozhat meglepetést az anyaghiány.
Olajemelők
Palack alakú szerkezet, egy álló henger, ami gyakorlatilag a hidraulikus munkahengernek felel meg. A közepén általában van egy menetes rész, amit ki lehet tekerni. Ezt érdemes ki is tekerni az emelési pontig, hogy az emelő teljes munkamagasságát használni tudjuk. Az emeléshez, leeresztéshez használatos kar általában kivehető.
Széles, masszív talpon áll.
Könnyen kezelhető szerkezet, nem igényel különösebb izomerőt a működtetése. Kicsi, könnyű, de akár 20 tonnáig is terhelhető. Ha kocsiban szeretnénk egy hidraulikus emelőt, akkor érdemes beszerezni egyet, könnyen tárolható, kis helyen elfér, praktikus eszköz.
Arra érdemes figyelni, hogy az olaj szivárgása előfordulhat, emiatt szennyezheti a kocsi belsejét. A másik hátránya a kis fej, ami miatt nehéz megfelelő emelési pontot találni.
Emeléskor itt is ugyanúgy az autó beépített emelési pontját érdemes használni, sok esetben a küszöbön ezt egy bevésés is jelzi. De - mivel kicsi fejről van szó, ahol nagy súly terhel egy kis pontot - érdemes alánézni az autónak, főleg ha 10 évnél idősebb. Megoldás lehet még a keménygumis tappancs, amit az emelő és a kocsi közé kell rakni, de ezt ritkán alkalmazzák.
Tartóbak
Ha felemeltük az autót, de kicsit tovább akarunk molyolni rajta, illik bakokra rakni. Elsősorban azért, mert az emelők mégis mobilak, mozognak, és nem arra lettek kitalálva, hogy sokáig tartogassanak egy komoly terhet.
A bakok általában 3 vagy 4 lábú, szélesen támaszkodó, stabil, erős kis állványok, széles fejjel.
Ahhoz, hogy használni tudjuk, az autón korrekt, használható emelési és bakolási pontot is ki kell választanunk. Óvatosan engedjük az autót a bakokra, mert akár csak kis magasságból ráejtve komoly károkat lehet okozni.
A tuskó, téglarakás, betonkocka NEM bak! Eltörik, porlik, széthasad, és senki nem akar a délutáni autó alá kukkantás projekt eredményeként péppé roncsolódott karral, lábakkal a sürgősségin kikötni. Óvatosan, odafigyelve dolgozzunk!